Mijn naam is Famke Wink en ik ben docent en taal-lees expert op Pro Drachten. Binnen Pro Drachten ben ik de aanjager van het leesoffensief.
Via Stichting Lezen geef ik trainingen gericht op leesplezier, aan andere scholen van het praktijkonderwijs. Vanuit Pro Drachten kom ik veel op andere praktijkscholen om inspiratiesessies te geven aan teams die willen starten met effectief leesonderwijs.
Samen met collega’s van Pro Drachten zetten we in op talige activiteiten in de theorie en praktijklessen. Iedere docent een taaldocent. We zorgen voor een schoolbrede en zichtbare taal en leescultuur binnen ons onderwijs. We richten onze pijlen op leesplezier, leesvaardigheid, woordenschat en kennisopbouw. Hierbij speelt de bibliotheek op school en de samenwerking met de leesconsulent een grote rol.
Al meer dan vijftien jaar werken we aan een intensieve leesdidactiek om onze leerlingen leesvaardiger en zelfverzekerder te maken. ‘Voor deze leerlingen kun je echt betekenisvol zijn.’
Wij werken duurzaam aan zelfredzaamheid.
Een leesoffenief starten doe je met elkaar, schoolbreed en met verschillende samenwerkingspartners zoals: de leesconsulent van de bibliotheek, POVO, dbos, Stichting Lezen, FERS, collega scholen, basisscholen, de plaatselijke boekhandel e.a.
Dit houdt ook in dat er aandacht moet zijn voor scholing en deskundigheidsbevordering van collega’s en dat je de kennis m.b.t. het leesonderwijs moet verankeren binnen je school. Door het delen van Good Practice ten terugkerende werksessies te organiseren met het team, werken we duurzaam aan ons taal en leesklimaat en dat draagt bij aan de taal-ervaringsbasis van de Pro leerling.
Mijn naam is Esther Kooij en ik werk bij Adenium, één van de partners binnen POVO. Sinds een jaar ben ik actief binnen het leesoffensief. Binnen dit leesoffensief willen wij ons hard maken voor goed leesonderwijs op onze scholen. We zetten in op verbinding en afstemming tussen PO en VO, maar ook op het van en met elkaar leren.
Binnen Adenium ben ik o.a. werkzaam als taalnetwerkleider; ik heb korte lijnen met de taalcoördinatoren op de verschillende scholen. Daarnaast heb ik korte lijnen met de bibliotheek in Drachten. Via o.a. deze collega’s hoor ik wat er speelt op de scholen en wat er nodig is op het gebied van het leesonderwijs. Ik probeer zoveel mogelijk behoefte en vraag gestuurd te werken.
Zo hebben we bijvoorbeeld (samen)leeskisten ontwikkeld ter bevordering van het (samen) lezen en het praten over lezen. Het doel hiervan is dat leerlingen in het PO en VO o.a. (beter) leren praten over boeken d.m.v. literaire gesprekken en dat leerlingen en docenten er zowel in het PO als in het VO mee (leren) werken. (Voor)lezen en praten over boeken is dé manier om van onze leerlingen enthousiaste lezers te maken!
Vanuit POVO zijn en worden er nog steeds leeskisten voor scholen gefaciliteerd. We werken ook samen met de leesconsultenten uit de bibliotheek; zij willen de scholen (en de taal- en of leescoördinatoren) ook verder op weg helpen als het gaat over de inzet van de boekenkisten. Door de lijnen met de biebconsulenten kort te houden, kunnen we elkaar goed versterken. We zijn o.a. bezig met het organiseren van scholing, dit doen we dan ook in samenwerking met bijvoorbeeld de bibliotheek.
Binnen POVO Het Leesoffensief:
- Kijken we bij elkaar op school en in de schoolbibliotheek
- Delen we kennis, ervaringen, good- practices
- Voorzien we onze collega’s van boeken/ literatuur/ laatste inzichten over leesonderwijs
- Voorzien we onze leerlingen van les/leesmateriaal
- Onderzoeken we hoe we ondersteunende software voor dyslectische leerlingen kunnen inzetten binnen het PO (afgestemd op de software in onze VO -scholen)
-Zijn we bezig om naast het taalcoördinatorennetwerk ook de lijnen kort te houden met alle leescoördinatoren binnen Adenium. We onderzoeken of er draagvlak is voor een netwerk voor leescoördinatoren
-Maken we leskisten die roulerend worden ingezet op onze scholen (kisten met samen-leesboeken, meertalige boekenkisten, themakisten)
-Volgen en of initiëren we samen scholing
- Stimuleren we leesplezier door goede (voor)leesboeken cadeau te doen; onlangs kregen onze groepen 8 een boek dat ook heel goed aansluit bij de zaakvakken. Over hoe leesonderwijs en zaakvakken een plek kunnen krijgen binnen thematisch onderwijs en hoe ze elkaar kunnen versterken; daar hebben we als groep dan weer scholing over gevolgd. Dat zie je dan terug in dit soort acties. Op het taalnetwerk gaan we hier daar verder op in en volgen we hierover scholing.
-Ontwerpen en/of delen we kwaliteitskaarten (bijv. over literaire gesprekken, of van een goede leeslijn)
-- Voeren we gesprekken met de verschillende partners om de overstap van groep 8 naar klas 1, soepel te laten verlopen. We hebben bijvoorbeeld op alle locaties inmiddels DBOS. (Een bibliotheek in de school)
- Ik als kartrekker probeer mensen bij het leesoffensief te betrekken die affiniteit hebben met lezen/taal, maar ook op een ib-netwerk of binnen SBO-scholen contacten hebben zodat we e.e.a. breed kunnen trekken.
Dit alles om van ál onze leerlingen boek-lovers te maken en een doorgaande lijn neer te zetten tussen PO en VO.
Ik ben Nienke Boschma – Rienstra. Ik heb in 1982 mijn PA-diploma gehaald en ben sindsdien (met enige onderbreking) werkzaam in het basisonderwijs. Ik heb lesgegeven in alle groepen van het basisonderwijs. De laatste 10 jaar zat ik vooral in de bovenbouw, waarvan de laatste jaren groep 8.
Mijn interesse in het rekenonderwijs is altijd groot geweest. In de bovenbouw zag ik rekenfrustratie bij sommige leerlingen. Zij hadden het idee dat ze nooit zouden kunnen rekenen. Dit moest toch anders kunnen?
Ik heb de studie 'Master Educational Needs - Rekenspecialist' opgepakt en ben in 2019 afgestudeerd. Ook heb ik de cursus 'Dyscalculie en rekenproblemen' (KWeC) gevolgd bij professor Hans Van Luit. Vervolgens de cursussen 'Bouwen aan een stevig rekenmuurtje' (Bareka - 2018) en ‘ Met Sprongen Vooruit’ (2019 en 2020).
Ondertussen richtte ik me steeds meer op het aansturen van het rekenonderwijs binnen de scholen en het werken met leerlingen met rekenproblemen en heb ik ook de cursus ‘RD4: Rekendiagnostiek op basis de 5 rekenfasen uit het ERWD protocol’ (2021) gevolgd, waardoor ik vanaf dat moment bevoegd was dit rekenonderzoek af te gaan nemen.
De noodzaak om aan de slag te gaan met kinderen met rekenproblemen zag ik steeds scherper. Die kinderen bleven ‘tussen wal en schip’ vallen. Rekenproblemen verdwijnen niet ‘zomaar’, aangezien dit een stapelvak is. Hier is een gedegen onderzoek en gerichte remediëring nodig! Helaas lukte dit niet binnen het basisonderwijs en om die reden ben ik een eigen bedrijf gestart (Reken-er-op). Ondertussen heb ik veel ervaring opgedaan met het doen van onderzoek naar en werken aan ernstige rekenproblemen bij kinderen. Via de Corona subsidiegelden kon dit deels ook op scholen en via mijn praktijk kon ik ook RD4 rekenonderzoeken uitvoeren en adviezen geven op een aantal scholen.
Sinds enkele jaren participeer ik ook in de werkgroep POVO rekenen. Een interessant traject omdat ontstane niet behandelde rekenproblemen in het PO doorwerken in het VO. De kinderen uit groep 7 en 8 die ik binnen mijn praktijk krijg hebben meestal geen enkele strategie onder de knie gekregen, doen alles tellend en lopen dus helemaal vast. Het is belangrijk dat ook in het VO hier aandacht voor is, want niet iedere leerling krijgt de juiste hulp voor ze naar het VO gaan.
Binnen de werkgroep is dit ook een speerpunt: hoe krijgen we deze leerlingen in beeld en wat is er dan nodig. Het VO kijkt ook met interesse naar de Bareka rekenmuur, want als de basis niet op orde is, lukt het ook niet met de moeilijkere leerstof die leerlingen bij meerdere vakken tegenkomen. Rekenen doe je nl. niet alleen bij wiskunde, maar ook bij bijv. aardrijkskunde.
Wij moeten ons inzetten voor kinderen met (ernstige) rekenproblemen, want die noodzaak is groot! Als er eenmaal rekenfrustratie of rekenangst is ontstaan, dan kan dat een heel leven lang meegaan, en dat moeten we niet willen. Daar is iets aan te doen! Liefst preventief, maar als het nodig is zéker ook door de aanpak van de ontstane hiaten!
Met vriendelijke rekengroeten,
Nienke